ورود به درگاه اینترنتی نرم افزار کتابخانه : اینجا را کلیک کنید 

 

 

 

در جلوی برخی عناوین علامت مثبت(+) و یا (-) دیده می شود.

که علامت مثبت (+) نشان دهنده کتاب مناسب و علامت (-) اشاره به کتاب نامناسب برای دانش آموزان دبستان روشنگر دارد.

لازم به ذکر است تعداد علامت های مثبت یا منفی نشان دهنده میزان مناسب یا نامناسب بودن آن است. 

 

در ادامه لیست معیارهای در نظر گرفته شده برای ارزیابی کتاب ها ارائه می گردد. 

كتاب قابل قبول از نظر کتابخانه دبستان روشنگر کتابی است كه :

1- از نظر اجتماعي ، اخلاقي ، مذهبي و تصويري ؛ بد آموزي نداشته باشد و در حد فهم دانش آموز باشد 

2- از نظر املا و انشاء صحيح باشد.

3- سرانجام و پايان خوب، قابل قبول و پندآموز داشته باشد و خواننده در پايان داستان از خواندن آن كتاب احساس لذّت و رضايتمندي كند.

4- شكل ظاهري با محتواي كتاب همسو ، هم اندازه و هم سنگ باشد.

5- در انتخاب و خريد كتاب به ناشر و نويسنده هم دقت مي‌شود البته در ارزيابي كتاب فاكتور چندان مهمي نيست.

6-  فونت ، رنگ ، اندازه و پس زمينه نوشتار خوانا باشد.

7-  يك كتاب مذهبي خوب كتابي است كه به ارائه اطلاعات مستدل، مستند (با استناد به آيات قرآن و روايات معتبر مذهبي)، منطقي و به دور از خرافات مي‌پردازد و اعتقادات مذهبي دانش‌آموز را تقويت مي‌كند.

8-یک کتاب علمی از نظر علمي پايه و ماخذ درست و معتبري داشته باشد و اطلاعات آن متناسب با گروه سني دانش‌آموزان باشد.كتاب‌هاي علمي نه تنها بايد حالت آموزشي داشته‌باشد و درسي تازه به خواننده بدهد بلكه بايد در ذهن خواننده ايجاد سوال كند به گونه‌اي كه وقتي كتاب تمام شد ابتداي جستجوگري خواننده باشد نه اينكه همه چيز را تمام شده تلقي كند.                                    

9- كتاب‌هاي داستاني ، داراي موضوعي جذاب ، پركشش باشد و پيام آن در بزنگاه‌هاي زندگي راهنمايي خوب و مفيد براي خواننده باشد.

10-  از نظر اجتماعي كتابي مورد پسند است كه آداب زندگي ، ادب ، شخصيت ايراني و اسلامي را ترويج كند .

11- يك كتاب شعر خوب كلام آهنگين و موزوني است كه ويژگي‌هاي جذابيت و خيال‌انگيز بودن در آن پررنگ باشد و پرورش‌دهنده طبع شاعرانه و خيال‌انگيز دانش‌آموز باشد نه صرفا يك متن ادبي.

 

برای دریافت توضیحات بیشتر به کتابخانه دبستان مراجعه فرمایید.